Om Yoga

Mediyoga

Mediyoga eller medicinsk yoga är en svenskutvecklad behandlande yogaform som används inom rehabilitering och friskvård, inom företagshälsovård och på sjukhus och vårdcentraler. Den har sitt ursprung i klassisk Kundaliniyoga som har utövats sedan 4-5000 år tillbaka. Det som är unikt för Mediyoga är att alla instruktörer/terapeuter har en medicinsk bakgrund, och att det finns och pågår svensk forskning.

Mediyogan fungerar för olika behov såsom ryggbesvär, hjärtproblem, migrän, astma, stress, smärta, utmattningssymtom och sömnproblem. Den är också bra för kropp och själ även om du inte har några direkta besvär.  

Hur är passet upplagt?

Grunden i Mediyoga är de långa djupa andetagen som skapar balans och avslappning. Andningen påverkar kroppens omedvetna processer och genom att bli medveten om din andning och träna på att andas med de tekniker du lär dig här, så påverkar du också hur du mår.
Mediyoga består av andningsövningar, olika rörelser, hand- och fingerpositioner, kroppslås, vila och meditationer och mantran.
Du måste inte vara vig eller ha tränat tidigare, alla kan vara med på ett Mediyoga pass, man kan sitta på golvet eller på en stol.
Rörelserna är små och inte så fysiskt krävande.
Du får ut mer av övningarna om du sedan tillämpar dem regelbundet i din vardag. Det finns material med häften och cd-skivor som du kan ha som stöd. Man måste inte göra hela programmet varje gång – det kanske är svårt att frigöra en hel timme en vanlig vardag – det går att plocka övningar och göra en eller två åt gången.

Globalyoga

Global Yoga är en utvecklande personlig yogaform anpassad till 2000-talets människa, där fysiska utmaningar varvas med mentala intentioner. Tekniker från både öst och väst blandas i yogaklasser med precision och flöde.  Global Yoga utvecklades av Johanna Hector (före detta Andersson) efter flera års praktiserande med de främsta yogisarna i vår tid och undervisande runt om i världen. Vi börjar varje pass med en stilla stund  och andningsövningar. Passet övergår sedan i uppvärming, mer fysiska övningar för att sedan avslutas med nedvavning och avslappning/meditation.